NMBS krijgt nieuw logistiek centrum in Mechelen

Na een intens voortraject hebben Alheembouw en Steenoven, die hun krachten bundelen onder de projectvennootschap Depoo, een DBM-overeenkomst bereikt met de NMBS voor het ontwerp (D), de bouw (B), en het onderhoud (M) van een nieuw logistiek centrum (NLC) voor de Centrale Werkplaats in Mechelen. De bekrachtiging van het contract werd voorafgegaan door bijna vier jaar hard werk, inclusief het verkrijgen van de nodige vergunningen en goedkeuring van het uitvoeringsdossier. Steenoven nam het traject op zich tot en met vergunning alsook de juridische aspecten.

De DBM-opdracht voor het NLC kadert binnen een Publiek-Private Samenwerking (PPS). Het publieke aspect omvat de bouw van het NLC. Bij oplevering komt een deel van het terrein beschikbaar voor een private ontwikkeling in de vorm van kantoren. Alheembouw staat in voor de bouw en het onderhoud van het NLC terwijl Steenoven de private ontwikkeling voor haar rekening neemt.

De werken aan het NLC vatten dit voorjaar nog aan, met een uitvoeringstermijn van 23 maanden. De bouw werd op 30 december 2024 alvast officieel opgestart. Vanaf eind 2026 zal NMBS haar nieuw logistiek centrum dus in gebruik kunnen nemen.

Oude Raghenosite gaat duurzaam

Dit project is een eerste en cruciale stap in de herontwikkeling van de Raghenosite naar een duurzaam nieuw stadsdeel dat inzet op een mix van wonen, werken en ontspanning. Het projectgebied is meer dan 100 voetbalvelden groot, ligt vlak achter het station van Mechelen en biedt directe toegang tot het stadscentrum.

Om de werking van de Centrale Werkplaats Mechelen te blijven garanderen wordt een deel van de verouderde gebouwen vervangen door een nieuw logistiek centrum dat bestaat uit een automatisch hoogbouwmagazijn, een conventioneel laagbouwmagazijn met autostore-systeem, een kantoor en ca. 20.000 m² omgevingswerken.

De activiteiten van de Centrale Werkplaats Mechelen omvatten:

  • het lange termijn onderhoud, de modernisering en de herstelling van verschillende types reizigersmaterieel.
  • voorraadbeheer, de opslag en de verdeling van losse onderdelen voor alle eenheden van NMBS.

Het nieuw logistiek centrum in cijfers:

    • Met een hoogte van 45 meter wordt het automatisch rekkenmagazijn het meest opvallende gebouw. Goed voor een capaciteit van 48.500 paletten op een oppervlakte van 4.000 m²;
    • Grenzend aan de high-bay en in het verlengde van de bestaande loods komt een laagbouwmagazijn van ca. 14.500 m². Opvallend is de AutoStore - een automatisch opslagsysteem in een modulaire rasterstructuur met snel bewegende robots - op de mezzanine. Een capaciteit van ruim 17.000 bakken in combinatie met 6 robots moet zorgen voor een snelle, betrouwbare orderverwerking en operationele efficiëntie;
    • Een trapsgewijs uitkragend kantoor van vijf bouwlagen (N+00: 780 m² / N+04: 1.200 m²) gericht naar de nieuwe wijk op de Raghenosite. Het gebouw werd vormgegeven vanuit principes van duurzaamheid en middels toepassing van het “we shift” programma dat een nieuwe manier van werken introduceert bij de werknemers van de NMBS: een hybride en gezonde werkomgeving;
    • 20.000 m² omgevingswerken met o.a een overdekte luifel voor laden en lossen, overdekte fietsenstalling en portiergebouw.

Architectuur & duurzaamheid

De nieuwe magazijnen vormen samen met het kantoorgebouw een cluster van verschillende gebouwvolumes. De gebouwhoogtes zijn hierbij het resultaat van een economische zoektocht naar de noodzakelijk vrije hoogtes in de magazijnen.

De plint van het gebouw wordt gevormd door een zichtbaar betonskelet en dieperliggende rood gepigmenteerde betonpanelen die aansluiting zoeken met de architectuur van de bestaande loodsen. Boven de plint worden de gebouwvolumes bekleed met geprofileerde wit gelakte stalen panelen. De panelen worden ter hoogte van de kolommen van de magazijnen voorzien van vinnen. De schaduw van de vinnen zorgt samen met de profilering van de gevelpanelen en de grijze betonkolommen voor een verticale accentuering van het gebouw.

Ter hoogte van het kantoor maakt de betongevel plaats voor een beglaasde gevel die ietwat teruggetrokken ligt. Hierdoor ontstaat een gaanderij waarbij de kolommen de ritmering in de plint verderzetten.

Het NLC ambieert een BREEAM Excellent certificaat en zet volop in op duurzaamheid.

Partners in het project: B2Ai architects i.s.m. Delafontaine Architecten (ontwerp), Boydens engineering - part of Sweco (technieken), Dematic (automatisatie), Alheembouw (bouw & onderhoud)